swedish Villkor och bestämmelser

2. Överenskommelse om köp och försäljning

2.1. Köp- och försäljningsavtalet mellan köparen och säljaren anses ingånget från det ögonblick då köparen har skapat en varukorg i webbutiken, angett leveransadress, valt betalningsmetod och klickat på knappen "Slutför beställning" eller "Bekräfta ✔️", och gäller till dess att alla skyldigheter enligt detta avtal har fullgjorts. Om köparen inte godkänner alla eller en del av reglerna, måste denne avstå från att lägga en beställning.

2.2. Varje avtal som ingås mellan köparen och säljaren lagras i webbutikens databas.

3. Köparens rättigheter

3.1. Köparen har rätt att köpa varor i webbutiken i enlighet med dessa regler och Republiken Litauens lagstiftning.

3.2. Köparen (konsumenten) har rätt att frånträda köp- och försäljningsavtalet som ingåtts i webbutiken med säljaren (med undantag för avtal om ljud- och bildverk samt fonogram på alla typer av ljud- eller bildbärare, försäljning av datorprogram om köparen (konsumenten) har brutit förpackningens skydd; försäljning av tidningar, tidskrifter eller andra periodiska publikationer), genom att skriftligen meddela säljaren inom 7 arbetsdagar från leveransdagen. Köparen har rätt att frånträda köp- och försäljningsavtalet med säljaren endast om varan är av god kvalitet, inte har skadats och dess utseende i huvudsak inte har förändrats.

3.3. Köparen har andra rättigheter som anges i reglerna och Republiken Litauens lagstiftning.

3.4. Köparen, som anser att dennes rättigheter har kränkts, måste senast inom tre månader från kränkningsdagen skriftligen kontakta säljaren och framföra sina krav. Säljaren måste senast inom 14 dagar utan kostnad granska begäran och ge ett utförligt motiverat skriftligt svar, baserat på dokument. Om problemet inte kan lösas har köparen rätt att vända sig till en enhet för tvistlösning utanför domstol (Statliga konsumentskyddsverket, adress Vilniaus g. 25, LT-01402 Vilnius, www.vvtat.lt) eller till domstol.

3.5. Begäranden eller klagomål kan lämnas av köparen via den europeiska plattformen för tvistlösning online http://ec.europa.eu/odr/.

4. Köparens skyldigheter

4.1. Köparen måste betala priset för varorna och deras leverans, samt andra betalningar (om så anges vid avtalets ingående) och ta emot de beställda varorna. Köparen betalar för varorna genom betalning via Stripe, Paysera, banköverföring eller PayPal-systemet.

4.2. Om uppgifterna i köparens registreringsformulär ändras, måste köparen omedelbart uppdatera dem.

4.3. Köparen måste följa andra krav som fastställs i villkoren och reglerna samt i Republiken Litauens lagstiftning.

5. Säljarens rättigheter

5.1. Om köparen försöker skada webbutikens funktion eller stabila drift eller bryter mot sina åtaganden, kan säljaren utan föregående meddelande begränsa, avbryta (avsluta) dennes möjlighet att använda webbutiken och ansvarar inte för några därav följande förluster för köparen.

5.2. Säljaren har rätt att tillfälligt eller permanent avbryta webbutikens verksamhet utan separat meddelande och ansvarar inte för några därav följande förluster för köparen.

5.3. Säljaren har rätt att ensidigt ändra dessa regler genom att publicera de ändrade reglerna på webbutikens webbplats. Ändringarna träder i kraft från publiceringsdatumet för alla transaktioner som ingås efter publiceringen.

5.4. Säljaren har andra rättigheter som anges i reglerna och Republiken Litauens lagstiftning.

6. Säljarens skyldigheter Leveransgaranti Vi erbjuder en extra garanti för oklanderlig leverans, som kan åberopas inom 48 timmar efter mottagandet av produkten. Om produkterna skadades under transporten eller inte motsvarar din beställning, vänligen meddela oss felet inom 48 timmar efter leverans. Skicka oss ett e-postmeddelande med en bild på förpackningen (bilden måste också tydligt visa etiketten) och en bild på den mottagna produkten där skadan tydligt syns. Vi prioriterar att behandla ditt anspråk så snabbt som möjligt och kommer att förse dig med en ersättningsprodukt. Om anspråket skickas för sent kommer det att behandlas som ett produktklagomål. Garanti för tekniska produkter För vissa av våra produkter gäller en garantiperiod på 24 månader. Garantin kan endast gälla för tekniska produkter och elektriska apparater som vi erbjuder. Garantiperioden på 24 månader börjar räknas från dagen då varorna mottogs. Enligt lagen om konsumentskydd kan du utnyttja garantin med hjälp av fakturan, som även fungerar som garantibevis. Köparen förbehåller sig rätten att neka garanti om fakturan inte bifogas anspråket, eller om fakturan är oläslig eller saknar information. Garantin gäller inte om: produkten är fysiskt skadad; produkten visar tecken på slitage på grund av normal användning; produkten har defekter som uppstått på grund av felaktig, olämplig eller vårdslös användning av produkten. Produkter som du vill utnyttja garantin för måste inspekteras, därför ber vi dig vänligen att bifoga foton eller videor som visar defekten tillsammans med garantikravet. Vid behov kommer vi också att be dig skicka produkten till oss för undersökning. Om vi bekräftar ditt garantikrav skickar vi dig en ny produkt. Du har också rätt att begära att din produkt repareras, men du bör vara medveten om att reparationstiden är längre än leveranstiden för en ny produkt. Om reparationen tar längre tid än 45 dagar kommer din produkt att ersättas med en ny produkt. Om vi inte kan erbjuda en ny produkt återbetalar vi hela köpeskillingen för produkten. En sammanfattning av proceduren finns i fliken "Garantiutbyte" längst ner på webbplatsen. c) Klagomål gällande produktfel Om produkten inte fungerar korrekt, skriv till oss på info@nordo.lt så hjälper vi dig med nödvändig information. På så sätt undviker du eventuell felaktig användning av produkten och skada på produkten själv, samt skada på dig själv eller andra. Om produkten inte fungerar kan du lämna in ett klagomål och ange produktens fel. Fall som anses vara väsentliga produktfel anges i kapitel vii i dessa köp- och försäljningsvillkor. Du har rätt till ett klagomål gällande väsentliga fel endast om dessa fel fanns redan vid köptillfället, men upptäcktes först senare. Om produkten inte fungerar på grund av ett väsentligt fel, vänligen meddela felet omedelbart efter att det upptäckts, men senast inom två månader från dagen då felet upptäcktes. Skicka oss ett e-postmeddelande med ett foto eller en video av den defekta produkten som otvetydigt visar att produkten inte fungerar. Vid behov kommer vi också att be dig skicka produkten till oss för undersökning och fastställande av produktfelet. Vi kommer inte att kunna behandla ditt klagomål gällande produkter som skadats på grund av felaktig eller olämplig hantering eller användning som inte är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om du, efter att ditt klagomål har avslagits, önskar att den berörda produkten ska returneras till dig, skickar vi den och fakturerar dig för kostnaderna i samband med leveransen av nämnda produkt. Säljaren ansvarar för produktfel som uppstår inom 2 år från leverans av varan. Säljaren måste svara på klagomålet inom 3 arbetsdagar. Om du ansöker om ett väsentligt fel kan du utnyttja följande alternativ: byte av produkt, återbetalning, åtgärdande av produktfelet eller delvis återbetalning. En sammanfattning av proceduren finns i fliken "Klagomål och överklaganden" längst ner på webbplatsen.

7. Leverans av varor

7.1. Varorna levereras på köparens bekostnad av ett transportföretag. I särskilda fall som anges av säljaren levereras varorna på säljarens bekostnad.

7.2. Den exakta leveranskostnaden beror på priset och vikten på de beställda varorna, så den slutliga leveranskostnaden fastställs först efter att beställningen har skapats.

7.3. Tjänsten för att bära in varor beställs separat före betalning för varorna och valda tjänster. Köparen betalar för tjänsten att bära in varor. I särskilda fall som anges av säljaren betalar säljaren för tjänsten att bära in varor.

7.4. Normalt levereras varorna till köparens angivna adress inom 10-18 arbetsdagar efter mottagen betalning för varorna och transport av varorna, om varorna finns på säljarens lager. Säljaren garanterar inte att varorna alltid levereras inom den tidsram som anges i föregående mening, särskilt om de beställda varorna inte finns på säljarens lager. Leverans av varor sker inom hela Republiken Litauens territorium, inklusive Kuriska näset (extra avgift tillkommer).

7.5. Det exakta leveransdatumet för varorna anges i det meddelande som säljaren skickar till köparen via e-postadressen som köparen angav i registreringsformuläret. Följaktligen förbinder sig köparen, efter att ha ingått köp- och försäljningsavtalet, att dagligen kontrollera ovan nämnda e-postlåda tills meddelandet om leverans av varor mottas.

7.6. Vid leverans av försändelsen måste köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, tillsammans med transportföretagets representant, kontrollera försändelsens förpacknings skick, varornas kvantitet, kvalitet och sortiment.

7.6.1. Om skada på försändelsens förpackning konstateras, men ingen avvikelse i varornas kvantitet, kvalitet eller sortiment (er) konstateras, måste köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, notera skadan på försändelsens förpackning på transportföretagets representants datalagringsenhet eller pappersleveransbekräftelse.

7.6.2. Om avvikelser i varornas kvantitet och/eller kvalitet och/eller sortiment konstateras, får köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, inte ta emot försändelsen. I så fall fyller transportföretagets representant tillsammans med köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, i ett särskilt protokoll för kontroll av försändelser, där de noterade skadorna anges.

7.6.3. Om köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, har tagit emot försändelsen och undertecknat transportföretagets representants datalagringsenhet eller pappersleveransbekräftelse och noterat skadan på försändelsens förpackning, anses varorna ha levererats i en skadad försändelseförpackning, men varornas kvantitet, kvalitet och sortiment överensstämmer med villkoren i köp- och försäljningsavtalet, och tilläggstjänster som anges i datalagringsenheten eller pappersleveransbekräftelsen har utförts korrekt.

7.6.4. Om köparen eller, beroende på fallet, köparens representant, har tagit emot försändelsen och undertecknat transportföretagets representants datalagringsenhet eller pappersleveransbekräftelse utan anmärkningar, anses varorna ha levererats i en oskadad försändelseförpackning, varornas kvantitet, kvalitet och sortiment överensstämmer med villkoren i köp- och försäljningsavtalet, och tilläggstjänster som anges i datalagringsenheten eller pappersleveransbekräftelsen har utförts korrekt.

7.7. När varorna har levererats till köparens angivna adress anses varorna ha överlämnats till köparen, oavsett om köparen faktiskt tar emot varorna eller om någon annan person tar emot varorna på den angivna adressen. Om varorna inte levereras på den planerade leveransdagen, måste köparen omedelbart, men senast dagen efter den planerade leveransdagen, informera säljaren om detta. Annars förlorar köparen rätten att framställa krav mot säljaren gällande utebliven eller försenad leverans av varor.

7.8. Om köparen inte själv tar emot varorna, måste köparen ange uppgifterna om den person som ska ta emot varorna när denne fyller i beställningsinformationen. 8. Retur av varor

8.1. Konsumenten har rätt att utan att ange orsak frånträda ett online-ingånget avtal (med andra ord, returnera en vara av god kvalitet) inom 14 dagar

8.1.1. Köparen står för kostnaderna för returen

8.1.2. Köparen ansvarar för att den returnerade varan är korrekt sammansatt och förpackad. Om varan inte är sammansatt och/eller korrekt förpackad, accepterar säljaren inte den returnerade varan.

8.1.3. Varor accepteras inte i retur om de har använts och/eller skadats och/eller förlorat sitt handelsmässiga utseende.

8.1.4. Pengar återbetalas till köparen inom 14 dagar från dagen då köparen meddelade om att avtalet frånträtts.

9. Ansvar

9.1. Köparen ansvarar för riktigheten i de uppgifter som lämnats i registreringsformuläret. Köparen tar ansvar för konsekvenserna av felaktiga eller otillräckliga uppgifter i registreringsformuläret.

9.2. För brott mot köp- och försäljningsavtalet som ingåtts genom användning av webbutiken ansvarar parterna i enlighet med Republiken Litauens lagstiftning.

9.3 - 9.4. Med beaktande av bestämmelserna i artikel 8.3 i Republiken Litauens lag om elektronisk signatur, kommer köparen överens med säljaren om att köparens handlingar i webbutiken, bekräftade med inloggningsuppgifter till webbutiken (identifieringskod), har den rättsliga kraften av en elektronisk signatur enligt artikel 8.1 i lagen om elektronisk signatur (dvs. har samma rättsliga kraft som en signatur i skriftliga dokument och är tillåten som bevis i domstol). Köparen måste skydda sina inloggningsuppgifter till webbutiken och inte avslöja dem, säkerställa att endast denne själv känner till uppgifterna och endast använder uppgifterna, inte överföra dem och inte på annat sätt möjliggöra för andra personer att få tillgång till eller använda dessa uppgifter. Om det finns misstanke om att inloggningsuppgifterna kan ha kommit till kännedom för en annan person, måste säljaren omedelbart meddelas, liksom om intrång i eller avslöjande av inloggningsuppgifter till webbutiken. Alla handlingar som utförs med köparens identifieringskod anses ha utförts av köparen, och köparen tar fullt ansvar för konsekvenserna av sådana handlingar.

9.5. Säljaren ansvarar inte för information som presenteras på andra företags webbplatser, även om köparen når dessa webbplatser via länkar i säljarens webbutik.

9.6. Säljaren ansvarar inte för att de varor som visas i webbutiken, vad gäller färg, form eller andra parametrar, inte motsvarar de verkliga varornas storlek, form och färg på grund av egenskaperna hos den bildskärm som köparen använder.

9.7. Vid skada ska den skyldiga parten ersätta den andra parten för direkta förluster som orsakats av dennes förskyllan.

10. Behandling av personuppgifter

10.1. Genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" eller "Betala" bekräftar köparen att denne och dennes representanter (köparen har samtycke från sina representanter) samtycker till att lämna sina personuppgifter, som anges i dessa regler och i registreringsformuläret, till säljaren och inte invänder mot att säljaren behandlar köparens och/eller dennes representants personuppgifter för online-handelns ändamål.

10.2. Genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" eller "Betala" bekräftar köparen att denne och dennes representanter (köparen har samtycke från sina representanter) samtycker till att köparens och/eller dennes representants personuppgifter lämnas till säljarens valda tredje parter för att dessa ska behandla dem för online-handelns ändamål, enligt vad som diskuteras i nästa punkt.

10.3. Genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" eller "Betala" bekräftar köparen att denne och dennes representanter (köparen har samtycke från sina representanter) samtycker till att vid upphämtning av varor på upphämtningsplatsen, lämna ett av personidentifierande dokument (pass, identitetskort, nytt körkort) till säljaren och/eller tredje part som levererat varorna på säljarens uppdrag, för att korrekt identifiera köparen och/eller dennes representanter för online-handelns ändamål. Köparen bekräftar också att denne och dennes representanter (köparen har samtycke från sina representanter) samtycker till att vid upphämtning av varor på upphämtningsplatsen, säljaren och/eller tredje part som levererat varorna på säljarens uppdrag, får avläsa uppgifterna från köparens och/eller dennes representants personidentifierande dokument och behandla dessa uppgifter (inklusive, men inte begränsat till, överföring av uppgifter till säljaren) för online-handelns ändamål.

10.6. Genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" eller "Betala" bekräftar köparen att denne (om köparen är en fysisk person) och dennes representanter har informerats om sin rätt att få tillgång till sina personuppgifter som behandlas av säljaren och hur de behandlas, att begära rättelse, radering av sina personuppgifter eller att stoppa behandlingen av sina personuppgifter när uppgifterna behandlas i strid med lagstiftningen, samt att invända mot att deras personuppgifter behandlas för något av ändamålen.

10.7. Genom att klicka på knappen "Bekräfta beställning" eller "Betala" bekräftar köparen att denne och dennes representanter är medvetna om sin rätt att vägra lämna sina personuppgifter, men förstår att personuppgifter är nödvändiga och obligatoriska för att entydigt identifiera köparen och/eller dennes representanter för online-handelns ändamål, och att utan att lämna personuppgifter och/eller samtycka till att de behandlas för online-handelns ändamål, inte kan ingå och/eller fullgöra avtalet. 11. Sändning av information

11.1. Säljaren skickar alla meddelanden till den e-postadress som anges i köparens registreringsformulär.

11.2. Köparen skickar alla meddelanden och frågor till den adress som anges i avsnittet "Kontakter" i säljarens webbutik.

12. Slutbestämmelser

12.1. Köparen och säljaren kommer överens om att all information som presenteras på säljarens webbutiks webbplats (inklusive, men inte begränsat till, dessa regler, information om säljaren, erbjudna varor och tjänster samt deras egenskaper, förfarandet för att utöva köparens rätt att frånträda köp- och försäljningsavtalet, de tjänster för varuvård och garantier som säljaren tillhandahåller (om sådana ges)) anses ha lämnats skriftligen till köparen.

12.2. Dessa regler begränsar inte köparens (konsumentens) rättigheter enligt Republiken Litauens lagstiftning.

12.3. Alla tvister som uppstår ur eller i samband med köp- och försäljningsavtalet mellan köparen och säljaren ska lösas genom förhandlingar. Om en överenskommelse inte kan nås, ska tvister lösas i enlighet med Republiken Litauens lagstiftning.